Monitor
atau paparan (juga dipanggil skrin atau unit paparan visual) merupakan sejenis
peranti output yang paling utama. Ia adalah sejenis paparan elektronik visual
untuk computer yang berupaya memaparkan aksara atau imej, baik diam atau
bergerak, yang dijanakan oleh komputer dan diproses oleh kad grafik. Monitor
terdiri daripada peranti paparan, litar dan kepungan. Peranti paparan di
monitor moden kebiasaanya adalah paparan kristal cairan transistor filem nipis
(TFT-LCD) panel nipis, manakala monitor yang lebih lama menggunakan tiub sinar
katod kira-kira sedalam saiz skrin. Terdapat empat jenis monitor iaitu Monitor
monokrom, Monitor warna, Monotir segerak berbilang dan Monitor ELD (Elektro
Luminescent Display). Setiap monitor mempunyai ciri-ciri dan sejarah
masing-masing.
Pada
mulanya, monitor komputer telah
digunakan bagi pemprosesan data manakala penerima televisyen telah digunakan
untuk hiburan. Dari tahun 1980-an dan seterusnya, computer dan monitor telah
digunakan untuk kedua-dua pemprosesan data dan hiburan. Manakala televisyen
telah melaksanakan beberapa fungsi komputer. Nisbah aspek biasa televisyen dan
kemudian monitor komputer juga telah berubah daripada 4:3 kepada 16:9.
Mutu sesebuah monitor bergantung kepada
beberapa faktor. Ciri- ciri yang paling utama dalam sesebuah monitor ialah
bilangan piksel yang dipaparkan oleh skrinnya. Lebih bayak piksel yang
dipaparkan, lebih tajam teks dan grafik yang dipaparkan. Pada awalnya semua monitor adalah dari
jenis tiub sinar katod (CRT) sama seperti yang
digunakan pada tiub televisyen, namun kini monitor jenis LCD semakin digemari
kerana monitor LCD menggunakan ruang yang kecil, ringan serta lebih menjimatkan
tenaga elektrik berbanding monitor CRT.
Pemilihan monitor bergantung kepada kebezajelasan,
kedalaman piksel, keupayaan kad paparan grafik dan saiz monitor.
a)
Kebezajelasan
Kebezajelasan menetukan kualiti fungsi monitor bagi
satu sistem komputer yang diwakili dengan bilangan piksel. Piksel ialah
bintik-bintik yang terdapat pada paparan layar secara aturan mendatar dan
menegak sehingga memenuhi layar. Kebezajelasan bagi satu monitor 640 piksel x
480 piksel menyatakan susunan bintik-bintik piksel secara mendatar sebanyak 640
piksel dan secara menegak sebanyak 480 piksel seperti yang ditunjukkan dalam
gambar foto 1.1. setiap bintik itu mewakili tiga warna asa iaitu merah, biru
dan hijau bagi monitor warna dan bagi monitor hitam putih, ia mewakili nilai
perduaan ‘1’ dan ‘0’. Lebih banyak bilangan bilangan piksel, lebih tajam dan
berkualiti teks dan grafik yang dipaparkan.
Foto 1.1
b)
Kedalaman Piksel
Kedalamn piksel menentukan bilangan warna yang boleh
dipaprkan pada layar monitor. Bilangan kedalan piksel yang banyak dapat
menghasilkan lebih banyak warna.
c)
Keupayaan Kad Paparan Grafik
Kad paparan grafik ialah kad yang mempuyai storan yang
diperlukan untuk menghubungkan paparan skrin dengan CPU agar data berwarna
dapat dipaparkan. Keupayaan kad grafik bergantung kepada RAM yang disepadukan
dengan grafik. RAM sangat penting untuk meransang grafik.
d)
Saiz monitor
Saiz monitor menunjukkan dimensi paparan dan biasanya
dinyatakn dalam unit inci. Saiz monitor diukur mengikut panjang pepenjuru
layar. Jadual 1.2 menunjukkan beberapa saiz monitor yang biasa terdapat di
pasaran.
Saiz Paparan Monitor
|
Dimensi Piksel
|
14 inci17 inci
|
640 X 4801024 X 768
|
21 inci
|
1280 X 1024
|
Jadual 1.2- Saiz monitor
Secara ringkasnya pemilihan sesebuah monitor boleh
dirumuskan seperti dalam Jadual 1.3.
Sifat
|
Penjelasan
|
Kebezajelasan
|
Bilangan piksel
|
Kedalaman piksel
|
Gabungan warna yang banyak
|
Kad paparan grafik
|
Muatan ingatan pada paparan grafik
|
Saiz
|
Panjang secara pepenjuru
|
Jadual 1.3- Pemilihan monitor
Terdapat 3 jenis
monitor iaitu:
a)
monokrom
b)
monitor warna
c)
skrin rata
Ø Ketiga-tiga
monitor ini memerlukan kad adapter yang disambungkan pada unit sistem sebelum
ia dapat berfungsi sebagai unit paparan.
Ø Berikut
adalah beberapa jenis monitor warna yang terdapat di pasaran:
•
CGA (Color Graphic Adapter)
•
EGA (Enhanced Graphic Adapter)
•
VGA (Video Graphic Array)
No comments:
Post a Comment